Obradowali nakielscy radni

Podczas sesji Rady Miejskiej, która miała miejsce 24 października w sali konferencyjnej NOK, podjęto szereg uchwał, w tym o nowych stawkach podatku od nieruchomości.

Obrady otworzył przewodniczący RM Paweł Wiśniewski, który przedstawił porządek obrad wraz z zaproponowanymi zmianami. W dzisiejszej sesji uczestniczyli uczniowie z Zespołu Szkół im. Stanisława Staszica w Nakle nad Notecią w raz z opiekunem Witoldem Szarszewskim. Udział młodzieży związany jest z realizacją projektu edukacyjnego o samorządności. Burmistrz Sławomir Napierała odczytał sprawozdanie z działalności między sesjami.

Zmiany w budżecie przedstawił skarbnik Jarosław Kieca. Dochody wykazał na 214 227 815,23zł, w tym dochody własne – 121 980 551,23 zł. Wydatki to 230 609 697,45 zł, w tym obsługa długu – 5 950 000 zł. Deficyt w kwocie 16 381 882,22 zł zostanie pokryty obligacjami komunalnymi (10 mln zł), nadwyżką budżetową (2 323 603,14 zł) i niewykorzystanymi w budżecie środkami pieniężnymi (4 058 279,08 zł).

Radni wyrazili poparcie do wniosku w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej należącej do KPWiK w Nakle nad Notecią, a położonej w Rozwarzynie. Zbycie tej działki o pow. 12,7522 ha ma na celu wzmocnienie pozycji finansowej spółki. W formie uchwały wyrażono zgodę na zawarcie porozumienia z gminą Kcynia na zapewnienie transportu i opieki w czasie przewozu uczniów do ZSS Karnowo. W stanowisku dotyczącym wyboru delegata do Europejskiego Korpusu Radnych Gmin i Powiatów Województwa Kujawsko-Pomorskiego przegłosowano kandydaturę Moniki Młynarczyk.

Uchwalono wysokość stawek podatku od nieruchomości, które wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2025 r.:

  1. od gruntów:
    a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 1,38 zł/1 m2,
    b) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych - 6,84 zł/ 1 ha,
    c) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego - 0,73 zł/ 1 m2,
    d) niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym - 4,51 zł/ 1 m2
  2. od budynków lub ich części:
    a) mieszkalnych - 1,19 zł/ 1 m2 powierzchni użytkowej,
    b) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej - 33,64 zł/ 1 m2,
    c) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym -15,92 zł/ 1 m2,
    d) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń - 6,95 zł/ 1 m2,
    e) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego -11,48 zł/ 1 m2,
  3. od budowli - 2 % ich wartości.

Pakiet 19 uchwał dotyczył wyrażenia zgody na zawarcie przez burmistrza umów najmu w trybie bezprzetargowym.

Radni podjęli uchwałę w sprawie powołania i trybu pracy oraz składu osobowego komisji Rady Miejskiej. Była ona konieczna w związku z nową kadencją, a tym samym przystąpienia radnych do danej komisji. Skład osobowy przedstawia się następująco:

  1. Komisja Rewizyjna:
    Daniel Kończak – przewodniczący,
    Przemysław Leppert,
    Kamil Miśkiewicz
  2. Komisja Skarg, Wniosków i Petycji:
    Magdalena Łusiak – przewodnicząca,
    Daniel Kończak,
    Kamil Miśkiewicz
  3. Komisja Rolnictwa i Infrastruktury Wiejskiej:
    Krzysztof Ksobiak – przewodniczący,
    Ewa Hoppe-Kowalska,
    Sławomir Krainski,
    Przemysław Leppert,
    Tomasz Rakowski
  4. Komisja Edukacji, Kultury, Sportu, Zdrowia, Polityki Społecznej i Porządku Publicznego:
    Jan Grabarski – przewodniczący,
    Anna Karolczak,
    Joanna Kotewa,
    Kazimierz Wnuk,
    Antoni Żygowski
  5. Komisja Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki Komunalnej:
    Dariusz Domek – przewodniczący,
    Andrzej Koniarski,
    Magdalena Łusiak
  6. Komisja Budżetu i Finansów:
    Katarzyna Borzych - Kubacka – przewodnicząca,
    Barbara Malikowska,
    Jan Marciniak,
    Monika Młynarczyk,
    Jolanta Tadych.

fot. Karol Maliński