IV Sesja Rady Miejskiej

26 września, w sali konferencyjnej Nakielskiego Ośrodka Kultury, odbyła się IV Sesja Rady Miejskiej w Nakle nad Notecią.

Sesję otworzył przewodniczący Rady Paweł Wiśniewski, przedstawiając porządek obrad. Sprawozdanie z działalności burmistrza między sesjami odczytał z-ca burmistrza Piotr Kalamon. Zmiany w budżecie na rok 2024 przedstawił skarbnik Jarosław Kieca. Dochody budżetu wykazał w kwocie 210 740 380,69 zł, w tym dochody własne – 121 950 541,79 zł, subwencje – 59 254 075 zł. Wydatki określił na poziomie 227 122 262,91 zł, w tym na obsługę długu – 5 950 000 zł. Deficyt budżetowy wynoszący 16 381 822,22 zł zostanie pokryty obligacjami w kwocie 10 mln zł, wolnymi środkami na rachunku bieżącym gminy w wysokości 2 323 603,14 zł oraz przychodami z niewykorzystanych środków na rachunku bieżącym wynoszących 4 058 279,08 zł.

Spośród podjętych uchwał na uwagę zasługuje wyrażenie zgody na udzielenie pomocy finansowej gminie Lądek Zdrój, która ucierpiała w powodzi, w wysokości 100 tys. zł.

Dwie inne uchwały dotyczyły przystąpienia do złożenia wniosków o dofinansowanie termomodernizacji zespołów szkolno-przedszkolnych w Ślesinie i Występie ze środków Krajowego Planu Odbudowy, skąd można otrzymać wsparcie do 100% wydatków kwalifikowanych zadania. Uchwały te były niezbędne do aplikowania o te środki. Radnym przedstawiono analizę kosztów funkcjonowania w gminie systemu gospodarki odpadami. W przetargu na usługi odbioru odpadów komunalnych wyłoniono KPWiK w Nakle nad Notecią. Na koniec sierpnia br. systemem objętych było 25 477 osób. Koszt odbioru odpadów wyceniono na 2 399 144,40 zł, wydatkowano dotąd 1 676 793,44 zł. Koszt odbioru odpadów w naszej gminie wynosi 31 zł/m-c od mieszkańca. Osoby posiadające własne kompostowniki otrzymują ulgę w wysokości 3 zł. Takich kompostowników w mieście jest 337, natomiast na wsiach 774.

Dochody gminy za gospodarowanie odpadami za 8 miesięcy br. wyniosły 5 990 421,23 zł (plan 2024 – 9 115 000 zł), wydatki – 6 103 414,80 zł. (plan na 2024 – 11 358 453,19 zł.

W analizie omówiono też problemy, z jakimi boryka się gmina. Są to m.in. brak zbytu na papier i makulaturę, spadki cen za odpady surowcowe, dzikie wysypiska śmieci, niewłaściwa segregacja przez część mieszkańców.

fot. Tomasz Rogacki